Wellicht in later stadium expositie over Ever Given

Redactie 01-04-2021
Foto: Collectie NSMDe ALP Guard wist op 28 maart het achterschip van de Ever Given, het containerschip dat in het Suezkanaal was komen vast te zitten, weer los te trekken.

Zijn belangstelling was onmiddellijk gewekt toen hij via een app voor sleepbootliefhebbers op 23 maart vernam dat het containerschip Ever Given was vast komen te zitten in het Suezkanaal.

door Chrit Wilshaus

"Het eerste wat ik wilde weten, was of de scheepvaart in enige mate doorgang kon vinden maar al gauw kwam ik er via verschillende websites, waarop je het actuele scheepvaartverkeer kunt volgen, achter dat dit niet het geval was", vertelt Nico Ouwehand, expositiemaker bij het Nationaal Sleepvaart Museum (NSM). Het in 2018 gebouwde Taiwanese schip met een lengte van 400 en een breedte van 59 meter kan in totaal 20.000 containers vervoeren. "Eigenlijk zijn er maar een paar bergingsmaatschappijen in de wereld die dergelijke containerreuzen weer kunnen vlottrekken De absolute top is Smit Salvage dat onderdeel is van baggeraar Boskalis. Maassluis was jarenlang de thuisbasis voor Smit."

Singaporedek

Het Suezkanaal is volgens Ouwehand breed genoeg voor schepen als de Ever Given. "Zij het dat er ook smallere gedeeltes in zitten. Boskalis heeft in 2014 en 2015 met een peloton zuigers in een recordtijd het kanaal verbreed door op bepaalde stukken een extra kanaal eraan toe te voegen. Schepen moeten in konvooi door het kanaal, waarbij een konvooi noordwaarts en een konvooi zuidwaarts vaart. In 1928 waren acht Nederlandse sleepboten van Smit betrokken bij het vervoer van het Singaporedok naar Singapore. Daar zijn toen speciale parkeerhavens voor gegraven maar die zijn in de huidige tijd natuurlijk niet van toepassing omdat de scheepvaart toen aanzienlijk kleiner was van omvang." Vanwege heel weinig verschil tussen eb en vloed, hooguit tien centimeter, tussen de Middellandse en de Rode Zee en het ontbreken van sluizen is het Suezkanaal bij de scheepvaart zeer geliefd.

Scheren

Dat de Ever Given vast kwam te zitten, was volgens Ouwehand pure pech. "Doordat het schip ook nog eens op een rug van zuigende klei vastzat, was het extra pech en was het veel lastiger het schip weer lost te trekken, wat zoals we weten inmiddels is gelukt. Gezegd wordt dat wind in combinatie met een technisch probleem om dat weer te kunnen corrigeren oorzaak was van het incident. De tien sleepboten die al in het Suezkanaal liggen, konden trouwens weinig doen. Bovendien is het geen kwestie van een kabel vastmaken aan een schip en dan maar trekken. Om beweging in zo'n vastzittend schip te krijgen, moeten sleepboten gaan scheren, dus van links naar rechts en omgekeerd bewegen. Als je dan twee sleepboten vastmaakt, heb je al een behoorlijke ruimte nodig om dat te kunnen doen."

ALP Guard

Als eerste werd de ALP Guard die al richting Rode Zee was gevaren gecontracteerd om de Ever Given weer vlot te trekken. Ouwehand: "Deze sleepboot is eigendom van ALP Maritime Services dat in Rotterdam is gevestigd. De rederij beschikt over tien ultra krachtige slepers, deels in Duitsland gebouwd. De ALP Guard, gebouwd in 2014 onder de naam Uranus, beschikt over maar liefst 306 ton trekkracht. Een gemiddelde sleepboot kan tegenwoordig 100 ton trekken. Ter vergelijking: de Elbe destijds een krachtig sleper, heeft een trekkracht van 37 ton. De letters ALP in de naam van de onderneming staan trouwens voor de letters van de namen van de directeuren. De L bijvoorbeeld staat voor Leo Leusink, die in het bestuur van het Sleepvaartmuseum heeft gezeten. De ALP Guard arriveerde op 28 maart en maakte vrijwel onmiddellijk vast. Dat had na korte tijd al een opmerkelijk resultaat: het achterschip kwam los."

Carlo Magno

"De tweede gecontracteerde sleper was de Italiaanse Carlo Magno, geen onbekende in Rotterdam omdat ze regelmatig deze haven aandoet. Deze sleepboot heeft een trekkracht van 152 ton. De gezamenlijke kracht rechtvaardigde optimisme dat de kolos vlot gebracht zou kunnen worden. In de loop van de ochtend van 29 maart maakte ook deze boot vast en om 15.00 uur kwam de containerreus los van de kanaalbodem. Een koor van scheepshoorns liet zich horen ten teken dat men blij was dat het karwei was geklaard. De Ever Given werd vervolgens naar de Bittermeren gesleept voor inspectie. Nederlandse bergers, of ze nu Smit Salvage of Boskalis heten, hebben nog altijd een wereldreputatie, een faam die deels in Maassluis zijn oorsprong heeft. Extra aandacht hier in de stad, en ook in De Schakel, is dus meer dan gerechtvaardigd!"

Ouwehand laat desgevraagd weten een mini-expositie over het voorval met de Ever Given in het NSM te overwegen en als alles achter de rug is bij ALP en Boskalis langs te willen daarvoor.