Coronamaatregelen vragen nodige flexibiliteit van onderwijs

Redactie 25-02-2021
Foto: Stockfoto

Onderwijswethouder Fred Voskamp heeft scholen en kinderopvang gecomplimenteerd met hoe zij met de coronamaatregelen zijn omgegaan. Hij deed dat vorige week dinsdagavond in reactie op vragen van Monique van Spijk (VVD) in het Actualiteitenhalfuur in de via Teams gehouden gemeenteraad.

door Chrit Wilshaus

Van Spijk informeerde daarbij hoe het met de kinderopvang en het basisonderwijs en dan vooral de kinderen gaat. "Zijn alle kinderen nog in beeld?" Vanaf maandag 8 februari zijn kinderopvang en (speciaal) basisonderwijs weer geopend. Volgens Voskamp is van onderwijs en opvang de nodige flexibiliteit gevraagd. "Een compliment voor het onderwijs hoe zij dit hebben aangepakt." Voskamp meldde vorige week dat een kinderopvanglocatie was gesloten vanwege de besmetting van een groot aantal medewerkers. De wethouder zei er niet bij om welke locatie het ging en om hoeveel medewerkers. Eind vorige, begin deze week zou de betreffende kinderopvanglocatie samen met de GGD kijken of ze deze week weer open zou kunnen gaan. Onbekend is of dat ook is gebeurd; een vraag hierover aan de gemeente bleef dinsdag onbeantwoord.

Wethouder Voskamp zei zich verder zorgen te maken over het feit dat de kinderopvang nog niet was geopend omdat dit om die reden voor verplaatsingen tussen verschillende locaties zorgt met alle risico's van dien.

Moeite gekost

De gemeente is volgens wethouder Voskamp voortdurend in gesprek met alle schoolbesturen en opvangorganisaties om na te gaan waar en hoe de gemeente kan helpen. Het in beeld hebben en houden van alle kinderen heeft het onderwijs volgens de portefeuillehouder moeite gekost. "Wat niet wil zeggen dat we ze kwijt waren of dat er echt problemen waren, maar het is wel werken geweest om ervoor te zorgen dat er voldoende contact was met de kinderen om ook goed te kunnen schatten hoe het thuis gaat. Gelukkig kunnen ze nu weer fysiek les krijgen en dat betekent dat de kinderen weer wat meer gezien worden en het onderwijs daar ook beter op kan reageren."