'Iedereen kan iets betekenen, juist nu!'

Redactie 27-03-2020
Foto: Priv\u00e9Pascalle de Wit richtte de Facebookgroep 'Corona durf te vragen en helpen Maassluis' op.

In een kleine twee weken tijd is het leven voor veel mensen ingrijpend veranderd, ook in Maassluis. Anderhalve meter afstand houden, bij verkoudheid of ziekte binnen blijven en geen bezoek meer aan opa, oma, vader of moeder in een verzorgingshuis.

Ondanks alles staan er veel vrijwilligers in Maassluis klaar om hulp te bieden waar nodig. Deze week in de Schakel twee verhalen van twee fantastische vrijwilligers. Samen sterk met vrijwilligerswerk.

Pascalle de Wit

Pascalle de Wit zag dat er een Facebookgroep bestaat voor hulpvragen rondom het coronavirus voor de provincie Zuid-Holland en was direct geïnspireerd. "Ik dacht: dat is wel een heel groot gebied," legt ze uit. "Dat leek mij echt niet wenselijk. Dat inspireerde mij om dit te doen voor Maassluis." Zo gezegd, zo gedaan en de Facebookgroep 'Corona durf te vragen en helpen Maassluis' werd in het leven geroepen. Binnen een week hebben ruim 1.000 leden zich aangemeld. "Ik had nooit gedacht dat het zo hard zou lopen! Maar ik vind het wel heel mooi om te zien dat er zoveel mensen klaarstaan en zoveel mensen met mooie initiatieven komen."

Via de Facebookgroep kunnen mensen enerzijds een hulpvraag neerleggen en anderzijds hun hulp aanbieden. Daarbij werkt Pascalle ook samen met Stichting Present en het Vrijwilligerssteunpunt. "Ik merk dat de hulpvragen voornamelijk om simpele, dagelijkse bezigheden gaan," vertelt Pascalle. "Van boodschappen doen tot de hond uitlaten. Als we met een hulpvraag niet uitkomen, dan kan ik Stichting Present bellen en andersom. Jacqueline Groeneveld van het Vrijwilligerssteunpunt pakt de hulpvragen op die telefonisch binnenkomen." Pascalle drukt mensen op het hart écht om hulp te vragen wanneer dit nodig is: "Wat ik merk is dat mensen hun hulpvraag niet zomaar openbaar in de Facebookgroep zetten. De meeste aanvragen, zo'n drie per dag afgelopen week, komen binnen via een privébericht of e-mail. Ik hoop dat mensen geen schaamte voelen om hulp te vragen, want we zijn er voor iedereen!"

Hulp nodig? Stuur dan een e-mail naar hulpvraagmaassluis@gmail.com of bel 0611038417.

Joke Cats

"Het is altijd spannend voor ons," begint Joke Cats, coördinator van de Voedselbank Maassluis. "Wij zijn afhankelijk van overschotten of restanten, dus het is altijd afwachten wat wij binnen krijgen. Dat is in deze tijd niet anders. Wat voor ons het meest spannend was: hebben we genoeg vrijwilligers?" Joke vertelt dat een aantal vaste vrijwilligers te kwetsbaar is om nog werkzaamheden op locatie voor de Voedselbank uit te voeren. "Op een oproep via onze eigen Facebookpagina en de 'Corona durf te vragen en te helpen Maassluis' groep, kwamen gelukkig veel nieuwe vrijwilligers af, ook jonge vrijwilligers. Heel fijn! Daardoor konden wij afgelopen week toch kunnen draaien."

Bij de ingang van de Voedselbank wordt met strepen op twee meter afstand aangegeven waar de cliënten in de rij kunnen staan. "Wij willen het natuurlijk voor iedereen zo veilig mogelijk maken, zowel voor de vrijwilligers als onze cliënten. Daarom zijn de ingang en uitgang apart van elkaar en kunnen cliënten niet tegelijk naar binnen." En dat ging hartstikke goed afgelopen vrijdag, vertelt Joke. "Er heerst vooral opluchting dat wij nog open zijn. Ik heb nog meer dan anders een praatje gemaakt en merk dat er echt angst voor het virus heerst onder onze cliënten. Daarbij komt dan ook de vraag of wij blijven draaien. Dan moet ik toch een slag om de arm houden. We bekijken het per week. Gelukkig ligt het niet aan het aantal vrijwilligers. Een heleboel van de vrijwilligers van afgelopen vrijdag hebben al toegezegd ook aankomende week weer te helpen!"

De Voedselbank Maassluis meldt voornamelijk groente, fruit en brood nodig te hebben en doet hierbij een oproep. Wie kan de Voedselbank hieraan helpen? Verder kan de Voedselbank altijd pasta, rijst en couscous gebruiken van particulieren. Kun je helpen? Neem dan contact op met Joke Cats via 0642705923.