'Iedereen werd zeeziek'

Redactie 12-10-2019
Foto: CWPiet de Jong, gezagvoerder, aan boord van voormalig Koninklijk jacht de Piet Hein.

"In 1936 hebben onze voorouders een inzameling gehouden voor een huwelijkscadeau voor prinses Juliana en prins Bernhard. Ook het bedrijfsleven betaalde eraan mee en in 1937 kwam de Piet Hein in de vaart", vertelt Kees de Jong, vrijwilliger en gezagvoerder van het schip dat dit jaar te bezichtigen was tijdens de Furieade.

door Chrit Wilshaus

"Het schip is gebouwd om op het IJsselmeer en in Friesland te kunnen varen. Daarom is het schip ook vrij smal en 32 meter lang. De familie heeft er heel veel plezier van gehad. Zo hebben ze er mee gevaren bij hun vakantieverblijf in Italiƫ. De Piet Hein is twee keer op eigen kracht naar de Middellandse Zee gevaren maar dat was geen groot succes; het ging vreselijk heen en weer en iedereen werd zeeziek. Diverse beroemde staatslieden zijn aan boord geweest. Zoals keizer Haile Selassie of de Sjah van Perziƫ. Er was ook een hofmeester aan boord en een kok als ze gingen varen. Het eten werd klaargemaakt in de kombuis en kwam met een liftje naar boven, waar ze aten." Dan wijst De Jong op een bureautje in de hoek, waar Juliana aan werkte, "haar huiswerk deed", omschrijft hij het, als ze aan boord was. "Ik laat altijd zien dat er zelfs nog een oud inktpotje in zit. Hier zat ze ook haar krantje te lezen en dronk ze een bakkie koffie. De architect die het interieur van het schip heeft ontworpen was trouwens dezelfde als van Diergaarde Blijdorp (en het voormalige Centraal Station in de Maasstad, red.), namelijk Sybrand van Ravestein." Aan boord van de Piet Hein bevindt zich ook een door bierbrouwer Freddy Heineken, vriend van prins Bernhard, geschonken Delftsblauwe biertap.

Serviesgoed

"Prinses Juliana is in 1985 voor het laatst aan boord geweest. Ze heeft hier toen een sigaretje gerookt en een borreltje gedronken en informeerde waar het serviesgoed was gebleven. Aan de wal, luidde het antwoord, om te voorkomen dat het niet gestolen werd. Juliana was het daar duidelijk niet mee eens en vond dat het weer terug moest komen. En zo is het ook gebeurd. Om een lang verhaal kort te maken: met goedkeuring van prins Bernhard is een stichting opgericht om het schip in onder te brengen, met als doel rondvaarten te maken om geld te verdienen voor het onderhoud. Na het overlijden van prins Bernhard is nog geprobeerd om het schip te verkopen maar dat kon uiteraard niet. Want een huwelijkscadeau van je vader en moeder, gekregen van het volk, dat kan je zomaar niet verkopen!" Na zijn pensionering in 1992, De Jong werkte als gezagvoerder bij Smit, raakte hij als vrijwilliger betrokken bij de Piet Hein. Het schip is nu te huur; bijvoorbeeld voor trouwerijen.