Metro op Hoekse Lijn rijdt tot opluchting van velen eindelijk

Redactie 03-10-2019
Foto: CWVolgens de RET waren er circa 15.000 reizigers die afgelopen zaterdag een gratis ritje maakten met de metro.

De klus zou in ongeveer vijf maanden geklaard zijn. Uiteindelijk duurde het twee jaar langer en kostte het 90 miljoen euro meer voordat de metro op de Hoekse Lijn, officieel de verlengde metrolijn B, kon gaan rijden. Afgelopen zaterdag mochten reizigers de hele dag gratis mee. Volgens vervoerder RET maakten circa 15.000 belangstellenden van die mogelijkheid gebruik.

door

Ook kwam de pers, waaronder het NOS Journaal, massaal af op het heugelijke feit dat de metro eindelijk gaat rijden. Om 10.15 uur vertrok een metrostel met daarin genodigden. Naast bestuurders (maar dan niet van de metro zelf) en raadsleden waren dat ook bewoners die langs de metrolijn wonen en voor de eerste rit waren uitgenodigd. Onderweg konden meerijders hun vragen op papier zetten. Later werd een aantal vragen, het waren er te veel om ze allemaal te behandelen, beantwoord. Wat afgelopen zaterdag betreft heeft RET alvast kunnen oefenen met veel reizigers. Een mooie repetitie voor de Furieade komend weekend. Onderweg werd overigens allerlei informatie gedeeld. Zo leerde uw verslaggever dat de topsnelheid van de metro 100 kilometer per uur is.

Noodstoppen

RET-metrobestuurder Michael Poot is al twee jaar bij het metroproject op de Hoekse Lijn betrokken. Zo reed hij vele proef- en testritten. In totaal werd daarmee 160.000 kilometer afgelegd. Soms was dat met zandzakken in de metro; om de aanwezigheid van passagiers na te bootsten. Ook werden er zorgvuldig noodstoppen getest, vertelt Poot, die op alle metrolijnen in het Rotterdamse rijdt en zeker ook nog wel op de Hoekse Lijn zal blijven rijden. Een traject dat hij ondertussen wel kan dromen. De afwisseling tussen onder- en bovengronds rijden, vindt hij vooral leuk.

Niet zoals beloofd

"Eigenlijk moet je spreken van verlengde metrolijn B, maar net als bij de Randstadrail (eigenlijk metrolijn E) zal dit wel de Hoekse Lijn blijven heten in de volksmond", denkt Maurice Unck, directeur RET, die er zaterdag ook bij was. "Alle tegenvallers die we tegenkwamen zaten bij het project en daar waren we uiteraard heel nauw bij betrokken. Je kunt aan de voorkant bedenken hoe je het wilt gaan doen maar dan kom je toch van alles tegen en gaan er dingen fout; dat hoort helaas bij dit soort projecten. Dat we 2,5 jaar gedaan hebben over de ombouw van 22 kilometer spoor was niet zoals we hadden beloofd. Maar ik ben wel blij dat het nu klaar is." Unck zegt te hopen op heel veel reizigers. Vorige week zaterdag zag hij trouwens veel blije mensen. "De komende vier weken kan er nog gereden worden tegen gereduceerd tarief. Vanaf 1 november gaan we de dienstregeling rijden, zoals die is bedacht. Dit om een aantal zaken nog te kunnen testen, zodat iedereen daaraan kan wennen, ook wij als vervoersbedrijf. Waarschijnlijk zullen er nog wel storingen optreden. Dat hoort er een beetje bij. En daarom blijft het vervangend busvervoer nog even een maandje rijden. Dat houdt in dat we de nog geen extra spitsritten naar Vlaardingen maken."

Toegankelijkheid

Over de toegankelijkheid van de stations voor mensen met een beperking, bijvoorbeeld een visuele, is volgens Unck goed nagedacht. "Daar zijn ook mensen met een visuele handicap bij betrokken geweest. Zo hebben we geleidelijnen op de perrons neergelegd." Die liggen ook op het stationsplein. En uiteraard parkeerde een RET-busje bovenop een geleidelijn zaterdag. Gelukkig werd dat later elders op het plein geparkeerd. Unck gaat verder: "Maar ook hebben we een schuine oprit gemaakt ook geschikt voor rolstoelgebruikers en is er een lift. Verder stopt de metro gelijkvloers aan het perron. Maar mochten er nog dingen toch niet goed blijken te zijn, passen we dat uiteraard alsnog aan." Tot slot: is Unck niet jaloers op zijn collega's in Japan, waar de metro op de seconden rijdt? "Maar wij rijden ook op de seconde. Als ik naar onze dienstregeling kijk, ben ik helemaal niet ontevreden."