Vrijwilliger in beeld | Humanitas Thuisadministratie MaassluisHumanitas Thuisadministratie helpt schulden te voorkomen

Redactie 07-09-2019
Foto: Janneke NoordermeerAlbert de Lange, Wim Goedendorp en Leo van Buren.

Vrijwilligers zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. In Maassluis ondersteunen duizenden inwoners een verscheidenheid aan evenementen en organisaties. Het is tijd deze toegewijde Maassluizers beter te leren kennen.

Door Janneke Noordermeer

De Maassluise Courant De Schakel brengt daarom in samenwerking met het Vrijwilligerssteunpunt Maassluis vrijwilligers in beeld. Deze week: Leo van Buren, Wim Goedendorp en Albert de Lange, vrijwilligerscoördinatoren van Humanitas Thuisadministratie Maassluis.

Vroegtijdig

Soms is er niet veel nodig om het overzicht in je financiële administratie kwijt te raken. Dan staan de vrijwilligers van Humanitas Thuisadministratie voor je klaar. "In een ideale situatie worden wij voortijdig ingeschakeld, zodat schulden voorkomen kunnen worden,'' legt coördinator Wim Goedendorp uit. "Als er namelijk eenmaal schulden zijn, dan worden deze alleen maar hoger door boetes. Spijtig, want vaak is er geen geld om de oorspronkelijke schuld te betalen.''

Achterstand

De realiteit is dat cliënten regelmatig met Humanitas Thuisadministratie in aanraking komen wanneer er al een achterstand is. "Huur- en zorgtoeslag bijvoorbeeld, blijven doorlopen terwijl er geen recht (meer) op is,'' legt Albert de Lange uit. "Een achterstand is dan zo opgelopen. Wanneer Humanitas in beeld komt, helpen we de cliënt eerst overzicht te krijgen. Vervolgens is het zaak de toeslagen stop te zetten en begrip te vragen bij de betrokken instanties. Er zijn altijd wel regelingen mogelijk. En wanneer wij in overleg met de cliënt vanuit Humanitas een afspraak maken, dan wordt het nageleefd.''

Opbloeien

De coördinatoren hopen dat cliënten en organisaties de weg naar Humanitas vroegtijdig kunnen vinden. "Zijn we er op tijd bij dan kunnen we boetes voorkomen,'' vertelt Leo van Buren. "We zorgen dat de cliënt overzicht krijgt en de administratie uiteindelijk zelfstandig kan doen. Daarbij zijn we heel aardig,'' lacht de vrijwilliger. "We veroordelen nooit. Wanneer omstandigheden veranderen, verandert de financiële administratie vaak ook. Helemaal niet gek wanneer je dan extra ondersteuning nodig hebt. Het doet ons goed wanneer de cliënt geholpen is. Je ziet mensen opbloeien doordat de druk van de ketel is. De kwaliteit van leven verbetert.''

Humanitas Thuisadministratie kan altijd vrijwilligers gebruiken! Meer informatie? Kijk dan op www.humanitas.nl of neem contact op met coördinator NWN Yvonne Lopes: Tel: 06 35 117766.

Bent u enthousiast geworden door dit verhaal en wilt u ook als vrijwilliger aan de slag? Kijk dan op www.prikbordmaassluis.nl voor de laatste vacatures of neem contact op met het Vrijwilligerssteunpunt Maassluis via 14010 of prikbord@maassluis.nl.