Nieuw lezenswaardig boek over geschiedenis sleepvaart

Redactie 07-06-2019
Foto: Roger van der KraanNico Ouwehand presenteert zijn boek

Sleepvaart in stroomversnelling is een kloek boek geworden van uiteindelijk 344 pagina's, maar volgens auteur Nico Ouwehand hadden het met gemak ook 500 pagina's kunnen zijn. Komende zaterdag, bij de opening van de nieuwe wisseltentoonstelling in het Nationaal Sleepvaartmuseum, wordt het boek gepresenteerd.

door Chrit Wilshaus

Nico Ouwehand schreef het boek aan de hand van de gepresenteerde exposities. In het boekwerk komen zoveel mogelijk aspecten van de sleepvaart aan bod. "Dat doe ik ook door zoveel mogelijk van de geschiedenis van de diverse rederijen te laten zien. Die historie verschilt onderling gigantisch. Neem bijvoorbeeld een bedrijf als Wijsmuller waar oprichter Johannes Wijsmuller in 1906 begon. De oprichter had overal verstand van maar stierf veel te vroeg in 1923 toen hij slechts 46 was. Zijn vrouw heeft toen het bedrijf overgenomen, wat best bijzonder was in die tijd, maar was minder getalenteerd dan haar man. In de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw kwam Wijsmuller in de problemen. Naderhand, toen de zonen in het bedrijf kwamen, is het weer crescendo gegaan. Dat heeft de weduwe van Wijsmuller nog meegemaakt."

Foto

Niet alle hoofdstukken zijn even lang. Dat heeft volgens de auteur eenvoudigweg te maken met het feit dat over bepaalde onderwerpen nu eenmaal meer te vertellen valt. In het boek komen vrijwel alle wisseltentoonstellingen die de afgelopen veertig jaar in het museum te bezoeken waren aan bod. Zij het wel dat Nico Ouwehand alle informatie actualiseerde. Bladerend door het boek laat hij een zelfgemaakte foto zien van een dok dat op twee pontons staat. "Toen ik die foto maakte, stond er een schipper naast me die zei: 'Ik zou er mijn pantoffels nog niet aan meegeven.' Ik heb dat altijd onthouden en met dat dok is het inderdaad niet goed gegaan want in de Golf van Biskaje brak het en strandde de hele zaak."

Milieu

Vooral de laatste vijftien jaar is er op sleepvaartgebied veel veranderd, weet Nico Ouwehand. "Kijk alleen maar eens naar de ontwikkelingen met bijvoorbeeld rotor- en tractortugs maar ook de opkomst van hybrid-slepers mag niet onvermeld blijven. Die ontwikkelingen zijn vooral gestimuleerd door het milieu. Ze moeten èn zuiniger varen èn een grotere kracht ontwikkelen. De vondst van de hybridtugs is een bijzonder verhaal. Deze sleepboten kunnen op batterijen varen maar als ze er stevig aan moeten trekken, hebben ze hun motoren goed nodig. Ook is de trekkracht van sleepboten enorm toegenomen. Sommige van de nieuwste boten van Boskalis hebben een trekvermogen van 400 ton. De Elbe kon in zijn tijd 37 ton trekken en dat was destijds heel erg veel." Is hij trots op het eindresultaat? Nico Ouwehand: "Dat mag je van jezelf niet zeggen maar ik ben wel zeer tevreden; ik vind het heel leuk. En aan de hand van die index, achterin het boek, kun je heel veel terugvinden."

[Onderstaande tekst graag in kader plaatsen]

Sleepvaart in stroomversnelling is vanaf komende zaterdag verkrijgbaar in de boekhandel en in het Nationaal Sleepvaart Museum. Dankzij genereuze sponsors als Royal Boskalis, Multraship en Port Towage Amsterdam kunnen Uitgeverij Lanastra en het sleepmuseum het boek aanbieden voor 25 euro.


Ander nieuws
Deel dit artikel