Spectaculaire sleepreis vanuit Maassluis naar Maleisië

Redactie 18-05-2019
Foto: GSS Marine ServicesDe Wil S met een sleep van maar liefst 625 meter.

In het verleden waren dit soort sleepreizen voor Smit heel normaal, nu komen ze bijna niet meer voor. Vermeldenswaard is daarom zeker de sleepreis die de Wil S van GSS Marine Services, een internationaal opererend maritiem bedrijf met ook een vestiging in Maassluis, vorig jaar vanuit Maassluis via Noorwegen naar Maleisië maakte met een sleep van maar liefst 625 meter.

"De reis begon op 20 april vorig jaar", begint Frans Verbrugge van GSS Marine Services. "Voor we vertrokken hadden we het schip van proviand voor de bemanning, van brandstof - bunkeren heet dat in de scheepvaart - en van nieuw sleepmateriaal voorzien. Daarna werd koers gezet naar Stathelle, in Noorwegen. Daar werden zes pijpleidingen van elk 625 meter lang en een diameter van 2,5 meter opgehaald om vervolgens naar Bintulu in Maleisië te verslepen. Vroeger had je niet van zulke lange (kunststof)buizen maar moesten ze aan elkaar worden gelast. Eén van de twee fabrieken waar ze dat kunnen, staat in Noorwegen. Omdat de pijpen uit één stuk zijn gemaakt, kun je ze bijna niet anders vervoeren dan via water. Er zijn nu eenmaal geen schepen van 625 meter lang!" "Voor de zichtbaarheid van andere schepen waren de buizen aan het einde voorzien van reflectoren", aldus Jan Peute, directeur van GSS Marine Services in Maassluis.

Tussenstops

Uiteraard waren er verschillende tussenstops in de reis die in totaal ruim een half jaar in beslag nam. Halverwege werd ook de bemanning vervangen. Verbrugge: "Die bestond uit een kapitein, een stuurman en een machinist plus nog drie matrozen. Bij verschillende tussenstops werd het schip, vaak voor de kust – een haven aandoen, was vanwege de enorme sleep niet mogelijk – met een pijpleiding vanaf een tanker van nieuwe brandstof voorzien. Dat gebeurde bijvoorbeeld nabij Las Palmas, nabij Abidjan, bij Namibië, op Mauritius en op de Malediven. Verbrugge: "Voordat je zo'n reis kunt ondernemen, moet je eerst een vaarplan opstellen en met van alles en nog wat rekening houden en met diverse instanties van tevoren zaken afstemmen." Peute: "Dit was voor een bootje uit Maassluis heel bijzonder. Je loopt onderweg ook verschillende risico's. Zoals slecht weer. Omdat de pijpen niet op tijd gereed waren, zijn we te laat uit Noorwegen vertrokken en kwamen we bij de Kaap aan toen het daar winter was met alle weersverschijnselen van dien. Daarom hebben we daar ook enige tijd moeten schuilen voordat we weer verder konden. Op 4 november vorig jaar hebben we de pijpleidingen op de plaats van bestemming in Maleisië afgeleverd. Bij sommige mensen zal er best wel iets gaan kriebelen, want dit soort zeereizen was vroeger heel normaal."

Door deze wereld reis wordt Maassluis weer op de kaart gezet van Afrika en het Midden-Oosten, tot aan Azië toe.


Ander nieuws
Deel dit artikel